Mācos valodas

27.Jūlijs, 2009

Daži interesanti mācīšanās paņēmieni

Filed under: Mācīšanās veidi — Tags: , — macosvalodas @ 22:01

Īsi aprakstīšu vairākus svešvalodas mācīšanās paņēmienus (tehnikas), kas tiek pieminēti Earl W. Stevick grāmatā “Success with Foreign Languages: Seven who achieved it and what worked for them” (New York: Prentice Hall, 1989), balstoties uz dažādu mācību veidu piekritēju pieredzi.

Intuitīvais mācīšanās veids
1. Selektīvā klausīšanās
Klausieties atkārtoti ierakstu, kurā kāds runā attiecīgajā svešvalodā, – tas var būt sarunas, ziņu ieraksts vai, piemēram, stāsts. Katru reizi mēģiniet saklausīt atšķirīgas lietas: kā mainās runātāja balss tonis, dažādas skaņas, pazīstamus vārdus, galotnes, kas bieži atkārtojas. Izmantojot šo paņēmienu, var neuztraukties par teksta nozīmi, turklāt šādi var “uzsūkt” daudz ko, kam klausoties pat nepievēršam uzmanību.

2. Laikraksta izskatīšana
Jāizmanto kāds nesens laikraksta numurs. Var sākt ar minējumu izdarīšanu par to, kādai auditorijai laikraksts domāts. Nākošais uzdevums ir identificēt galvenās laikraksta sadaļas: starptautiskās ziņas, sports, redaktora sleja, dažādas reklāmas utt. Tikai pēc tam jāmeklē vārdi, kas šķiet pazīstami (arī no citām valodām), kā arī jāmēģina uzminēt, par ko ir atsevišķi raksti.

Formālais (audiovizuālais) mācīšanās veids
3. Iztēlošanās, izmantojot vārdu kartītes
Kartītes vienā pusē uzrakstiet teikumu svešvalodā, atstājot brīvu vietu, kurā jāievieto attiecīgais vārds, kas pārbaudāms kartītes otrā pusē. Cits variants: vienā kartītes pusē – attēls, kas parāda otrā pusē uzrakstītā vārda nozīmi.

4. Teksta jēgpilna atcerēšanās
Piemēram, mācoties dzejoli. Vispirms izlasiet (bez skaņas) dzejoli vienu vai divas reizes, koncentrējoties uz tā nozīmi. Tad aizveriet grāmatu un mēģiniet izteikt to, kas pausts dzejolī. Vēlreiz izlasiet dzejoli, salīdzinot paša pateikto ar oriģinālu. Tad vēlreiz mēģiniet izteikt dzejolī ietvertās idejas, pēc iespējas izmantojot tos pašus vārdus. Atkārtojiet, līdz kamēr jūsu teiktais sakrīt ar oriģinālā uzrakstīto.

Neformālais mācīšanās veids
5. Savu tekstu veidošana
Ja jūs pazīstat kādu cilvēku, kurš runā svešvalodā, ko mācāties, izdomājiet piecas vai sešas lietas, kuras jūs vēlētos pateikt šajā valodā. Tad lūdziet šim cilvēkam tās iztulkot (uzrakstīt, izrunāt).

Uz iztēli balstītais mācīšanās veids
6. Gramatikas mācīšanās ar saskaitīšanas kociņu palīdzību
Izmantojot šo paņēmienu, tiek vizualizētas un fiziski izmantotas gramatiskās formas. Paņemiet garāku kociņu (piemēram, zilā krāsā) un novietojiet to sev priekšā uz galda. Šis kociņš būs lietvārda vai darbības vārda, kura formas jūs mēģināt apgūt, sakne. Piemēram, ja mācāties lietvārda ģenitīva, datīva, akuzatīva formas, pievienojiet vienu mazāku kociņu (piemēram, sarkanā krāsā) vienskaitļa ģenitīva formas apzīmēšanai, divus tās pašas krāsas kociņus daudzskaitļa ģenitīvam. Tāpat rīkojieties ar datīvu un akuzatīvu, tikai kociņi būs citā krāsā. Kad tas izdarīts, norādiet uz kociņu kombināciju un mēģiniet pateikt pareizo formu. Norādīšana uz garo kociņu nozīmē, ka jānomaina lietvārds. Šo uzdevumu pat labāk var veikt kopā ar otru cilvēku.

7. Ziņu raidījuma “kopēšana”
Atkārtojiet to, ko saka ziņu raidījuma vadītājs, vismaz divas minūtes. Nemēģiniet neko saprast vai atcerēties to, ko nesaprotat.

Aktīvais mācīšanās veids
8. Klausīšanās savā balsī
Vienkāršs veids, kas ļauj labāk sajust, kā skan jūsu balss, ir tās atbalss klausīšanās. Apsēdieties ar skatu pret sienas stūri, varat izmantot arī atvērtu grāmatu un savas plaukstas, lai radītu atbalsi. Kad tas izdarīts, lasiet skaļi teikumus vai īsus tekstus un vienkārši klausieties. Lasīšanas priekšrocība ir tā, ka varat to darīt vēl un vēlreiz, katru reizi koncentrējoties uz kaut ko citu. Cita priekšrocība – jūs koncentrējaties uz to, kā jūs izklausāties, nevis uz to, ko sacīsiet turpmāk.

Apdomīgais mācīšanās veids
9. Uzmanības pārslēgšana, lasot skaļi
Vairākkārt lasiet skaļi kāda teksta rindkopu (50-100 vārdus). Katru reizi koncentrējieties uz atšķirīgu lietu: piemēram, lietvārdu dzimti, darbības vārdu galotnēm utt.

10. Kartīšu izmantošana vārdu krājuma paplašināšanai
– Izvēlieties 10 kartītes, kuras ir saistītas pēc nozīmes.
– Koncentrējieties uz vienu kartīti, katrreiz mēģinot iztēloties uz kartītes uzrakstīto.
– Iedomājieties situāciju, kurā varētu tikt izmantoti visi 10 vārdi.
– Salieciet kartītes kaudzītē un neskatoties izņemiet vienu vai divas kartītes. Nolieciet šīs kartītes, kur jūs tās neredzat.
– Izskatiet atlikušās kartītes. Mērķis ir pateikt to vārdu vai vārdus, kas uzrakstīti uz izņemtajām kartītēm.

Uz pašapzināšanos balstītais mācīšanās veids
11. Gramatikas iestrādāšana reālā sarunā
Ja ir iespēja piedalīties reālā, neformālā sarunā, mēģiniet tajā iesaistīt (iespējams, iepriekš sagatavotas) frāzes un noteiktas gramatiskas formas.

Komentēt »

Vēl nav komentāru.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

WordPress.com blogs.

%d bloggers like this: